This site uses cookies

We use the information stored by cookies for statistical purposes and to adapt the site to individual needs of users. Cookies may also be used by research companies we cooperate with and suppliers of multimedia applications. You may change cookie settings in your web browser.

Using the website without changing the settings for cookies means that they will be saved in the device memory. For more information see our Cookies policy.

close

Current issue:

Current issue

Back

angielskipolski

angielski
Women in Japanese Art

Women in Japanese Art This is definitely an exhibition which will bring much pleasure while wandering around its exhibits. Images of beautiful, even senuous women, but also brave women from Japan can now be viewed in the Main Building of the National Museum in Kraków, with the exhibition open until the beginning of May. The exhibition is called ‘ONNA: Beauty, Strength, Ecstasy: Japanese Woodcuts and Paintings from the NMK Collection’ and approximately 200 paintings and graphic works, as well as clothing and everyday items can be seen. Ladies, poetesses, courtesans and girls from tea rooms are portrayed by the finest artists of the Japanese Edo period, such as Suzuki Harunobu, known as the father of coloured woodcuts, Torii Kiyonaga, who creates endearing scenes within a sophisticated narrow composition, as well as the founder of the Utagawa School, Toyokuni, known for ‘slimming’ his models. The artists, who all focus on feminine beauty, of course, include great Japanese masters, such as Kitagawa Utamaro, Utagawy Katsushika Hokusai and Kuniyoshi.
– Why women? Because it was women (Jap. onna) who, in providing the source of inspiration for many artists, became one of the major themes in Japanese art. The deep fascination with the complexity of the female form produced a special category of images: bijinga – portraits of beautiful women. Thus we encourage everyone to visit the elusive, yet real aesthetic experience of the world of ukiyo-e, where the viewer’s imagination is not defined, judged or limited, leaving room for individual reflection – says the curator of the exhibition Beata Romanowicz from the National Museum in Kraków.
In addition to the section of the exhibition devoted to the ideal of the female beauty, it is also worth seeing the portraits and acting masks, as well as the images of motherhood, strongwomen and even female phantoms. Yet another section focuses on love stories.
ONNA – beauty, strength, ecstasy
Main Building NMK, first floor
14 February – 3 May, 2017

polski
Kobieta w japońskiej sztuce

To jedna z wystaw, które ogląda się z prawdziwą przyjemnością. W Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie do początku maja można spacerować wśród wizerunków pięknych, kuszących, ale także walecznych kobiet z Kraju Kwitnącej Wiśni. Na ekspozycji „ONNA – piękno, siła, ekstaza. Drzeworyty i malarstwo japońskie z kolekcji MNK” Muzeum prezentuje ok. 200 prac graficznych i malarskich, a także ubiory i przedmioty codziennego użytku. Damy, poetki, kurtyzany i dziewczęta z herbaciarni są sportretowane przez najznakomitszych artystów japońskich okresu Edo, takich jak Suzuki Harunobu, zwany ojcem barwnego drzeworytu, Torii Kiyonaga, ujmujący sceny w wyrafinowane formaty wąskich kompozycji czy założyciel szkoły Utagawa – mistrz Toyokuni, „wyszczuplający” swoich modeli. Wśród piewców kobiecej urody nie brakuje oczywiście japońskich wielkich mistrzów: Kitagawy Utamaro, Utagawy Kuniyoshi czy Katsushiki Hokusaia.
– Dlaczego kobieta? Ponieważ to kobieta (jap. onna), stanowiąc źródło inspiracji artystów, stała się jednym z podstawowych tematów w sztuce japońskiej. Głęboka fascynacja złożonością kobiecej natury ukształtowała szczególną kategorię obrazów: bijinga – portrety pięknych kobiet. Zapraszamy do ulotnego, choć pełnego mocnych estetycznych wrażeń, świata ukiyo-e, gdzie nie definiujemy, nie oceniamy i nie ograniczamy wyobraźni widza, zostawiając przestrzeń dla każdego odbiorcy – mówi kurator ekspozycji kustosz Beata Romanowicz z Muzeum Narodowego w Krakowie.
Oprócz części wystawy poświęconej ideałowi kobiecego piękna warto zwrócić uwagę także na inne, zgromadzone portrety i maski aktorskie, przedstawienia macierzyństwa, wizerunki kobiet siłaczek, a nawet kobiecych zjaw. Osobny fragment ekspozycji zarezerwowano dla historii miłosnych.
ONNA – piękno, siła, ekstaza
Gmach Główny MNK, I piętro
14.02 – 3.05.2017

Information published at 28 February 2017